Femundløpet Inside – tettere på enn noensinne

Femundløpet Inside – tettere på enn noensinne

Kurt Näslund. Foto: Sjur Åsgård

Femundløpet tar sats inn i framtiden. I fjor fikk hele Norge se hvor fantastisk Femundløpet kan være gjennom den satsingen TV2 gjorde. Femundløpet har ingen ønsker om å ta et steg tilbake, og har bestemt seg for å fylle tomrommet etter Tv-sendingene selv. Gjennom lokal kompetanse i Frontal Media AS er det nå bygd opp en helt ny plattform for å formidle Femundløpet 2018.

På bildet: Kurt Näslund, daglig leder i Frontal Media as. Foto: Sjur Åsgård

Femundløpet Inside har som mål å ta publikum så nærme hundekjørerne og de firebeinte heltene som det er mulig å komme uten å delta selv. En del vil være velkjent, og mye vil bli helt nytt.

Vi kommer til å satse stort på streaming av film under løpet. På start og mål vil det være kameraer som fanger opp det meste og som vi styrer. Vi kommer til å ha folk på jobb døgnet rundt for å ta imot og behandle det som kommer inn fra sporet, forklarer daglig leder i Frontal Media AS Kurt Näslund.

I løpshelga vil det være tre webteam ute i felten. Frontal Media har satt sammen videoutstyr som kan sende direkte fra opptaksenheten til Inside-siden. Alt blir ferskvare. Det blir intervjuer med kjørerne under løpet, glimt fra veipasseringer, stemningsbilder fra fjellet og reportasjer fra sjekkpunkter. En av de viktigste oppgavene til webteamet blir å forklare utviklingen av konkurransen og kjørernes taktiske disposisjoner. Marit Beate Kasin, som blant annet har en gullmedalje fra NM i langdistanse åpenklasse i baklomma og som til daglig jobber som journalist i avisa Valdres, kommer til å være en av dem som skal formidle magien.

Jeg brenner for sporten. Hundekjøring er det jeg elsker å drive med. Når jeg ikke selv kjører, så er det nest beste å få være med å formidle sporten til andre, vise hvorfor hundekjøring er så fantastisk. Jeg gleder meg skikkelig, forteller Kasin entusiastisk.

Femundløpet Inside kommer til å bli en betalingstjeneste. For kr. 99,- får publikum tilgang til alt som legges ut før og under løpet i 2018. Materialet fra dette løpet vil bli liggende i arkivet også når neste løp og neste Inside-abonnement starter. En del stoff vil fortsatt bli lagt ut gratis på hjemmesiden, men dette vil i første rekke være informative saker for deltagere og publikum. Det er underholdningsbiten som legges i Femundløpet Inside.

Resultatservice og GPS-tracking blir også lagt inn under Femundløpet Inside. TrackYou, som er det tracker-systemet som Femundløpet har brukt, ble kjøpt opp av Ingar Brennmoen og Amund Kokkvoll AS rett før jul. Brennmoen, som bor på Tolga, har i mange år hatt ansvaret for både tidtaking og tracking i Femundløpet.

Femund Inside har hentet mange ideer fra Iditarod i Alaska, som er verdens mest prestisjetunge hundeløp. De har stått på for å dekke sitt eget løp på en tilsvarende plattform i mange år.

#femund4all

En del av Femund Inside er begrepet Femund4All. Målet er å gjøre Femundløpet tilgjengelig for alle. I det ligger både ren underholdning som i Femund Inside, men også deltagelse i opplevelser. I år blir det hundekjøring på Gjettjønna som er Femund4All, men målet er at begrepet skal kunne romme og tilby mye mer i årene framover.

På Instagram kan alle som vil legge ut flotte bilder fra Femundløpet med taggen #femund4all og #femundløpet2018. En del dyktige lokale hobbyfotografer har allerede meldt seg for å bidra. Fra 7-14 februar blir det hver dag kåret dagens bilde blant de som bruker #femund4all. Vinnerne vil få premier fra vår gode samarbeidspartner Devold of Norway.

Femundløpet vil med dette grepet skape verdier selv, som vi i neste omgang kan bruke til å utvikle løpet. Det vil gi større handlingsrom og en sikrere og mer forutsigbar økonomi på sikt, forteller daglig leder i Femundløpet AS, Jon Anders Kokkvoll.

For Femundløpet var det viktig å knytte til seg lokale samarbeidspartnere i den nye satsinga. Det finnes ifølge Kokkvoll mye kompetanse i Rørosområdet innenfor både webdesign, media og teknikk.

Femundløpet må i år ha fokus på eget innhold. I tillegg er det svært viktig å ivareta andre media og gi de gode rammer for den jobben de skal utføre. Destinasjon Røros har tatt på seg oppdraget med å koordinere presse og media under Femundløpet.

Vi koordinerer alt arbeidet på forhånd og sørger for at pressen blir godt mottatt og ivaretatt under løpet. I tillegg samarbeider vi med en amerikansk journalist som vil dokumentere det som på sikt vil bli et salgbart reiselivsprodukt, sier pressekontakt Erik Sandnes Høsøien.

Mellom torsdag og søndag vil denne journalisten møte deltakere, være med på starten av F600 og F400, kjøre med hund på deler av traseen og oppleve stemningen på sjekkpunktene.

Vi er stolte av å være en del av denne nysatsningen og gleder oss til årets Femundløp, avslutter reiselivsdirektør Tove R. Martens.