Inside åpnes

Inside åpnes

Tufsingdalen. Foto:Alexander Galak

Femundløpet tok sats inn i framtiden med livesenteret INSIDE til årets arrangement. I fjor fikk hele Norge se hvor fantastisk Femundløpet kan være gjennom den satsingen vi gjorde sammen med TV2 og samarbeidspartnere. Femundløpet har ingen ønsker om å ta et steg tilbake, og bestemte seg seint i fjor høst for å fylle tomrommet etter TV-sendingene selv. Etter en del sonderinger ble det gjennom lokal kompetanse bygd opp en helt ny plattform for å formidle Femundløpet.  Inside har kommet for å bli.

 

Inside åpnes 2.mai

2.mai åpner vi Inside og gjør alle artikler og reportasjer tilgjengelig for alle. I løpet av 6 dager ble det levert nærmere 70 artikler og reportasjer. Leveransen gikk på høy gear hos vårt mediateam, som ble ledet av Sjur Åsgård. Resultatsystemet og gps-trackeren til TrackYou hadde 32 000 unike brukere med over 440 000 sidevisninger over fire dager. Det er tall vi er rimelig fornøyde med, men det er et potensiale for økning, sier daglig leder Jon Anders Kokkvoll.

 

BETA-VERSJONEN

The Femund Race INSIDE Livesenter så i løpet av november dagens lys. Beta-versjonen ble utviklet fra idé til livesenter på knappe tre måneder.  INSIDE skal være en betalingstjeneste og vårt verktøy til marked- og mediaprofileringen av løpet. Intensjonen er at Inside skal utvikles over en 3-årsperiode. I live-senteret leverte våre egne mediateam videoreportasjer, artikler, profilering av samarbeidspartnere og gps-tracking.

–Vi er klar over at tjenesten som ble levert til årets løp ikke holdt den funksjonaliteten som kan forventes av et livesenter med betalingsløsning. Det var mange som ikke fikk logget seg på og vi hadde perioder med nedetid på weben som skyldtes svikt i serverkapasiteten. I løpet av høsten og til Femundløpet 2019 skal funksjonalitet og brukeropplevelse være vesentlig bedre, sier Kokkvoll.

IDÉ FRA IDITAROD

The Femund Race Inside har hentet mange ideer fra Iditarod i Alaska, som er verdens mest prestisjetunge hundeløp. De har stått på for å dekke sitt eget løp på en tilsvarende plattform med betalingstjeneste i mange år. Abonnenter world wide kan årlig abonnere på tjenestene Iditarod leverer for rundt 350 kroner. –At vi på sikt klarer å levere en tilsvarende tjeneste er målet, sier Kokkvoll

– Fortsatt gjenstår en del utvikling av Inside til å bli mer brukervennlig. Erfaringen og tilbakemeldingene vi fikk har gjort at vi har en liste over utviklingstiltak som skal skje i løpet av 2018. Til løpet 2019 skal vi ha stresstestet systemet på alle plattformer slik at vi er sikret en gode brukeropplevelse, sier daglig leder i Frontal Media, Kurt Näslund, som sammen med sin stab har utviklet Inside.

STØTTE FRA INNOVASJON NORGE

Konseptet om “Inside” og utviklingen av et livesenter som en betalingstjeneste for Femundløpet, er fanget opp av Innovasjon Norge Hedmark og Oppland som har gitt tilsagn om 300 000 kroner i midler til et forprosjekt. Regionrådet for fjellregionen har også støttet økonomisk opp om utviklingen av Inside.

-Vi må ha flere kassaapparat til å finansiere Femundløpet. Derfor har vi vært nødt til å tenke nytt for å sikre formidling og profileringen av Femundløpet, regionen, langdistansesporten og våre partnere. Det er slutt på den tiden at bedrifter sponser arrangement uten å forvente å få synlighet tilbake. I dag er vi dessverre i den situasjonen at vi ikke har en lisensfinansiert tv-kanal som har vist interesse av å sende Femundløpet. At tv-sending fra Femundløpet vil komme håper jeg fortsatt på. TV2s sendingene i 2017, med 1,3 millioner seere og høy aktivitet på sosiale medier, var veldig gode tall.

Se inside-sakene her.

[style~="color:"]
[style~="color:"]