K2-resultatlista blir tilgjengelig for alle

K2-resultatlista blir tilgjengelig for alle

Foto: Frontal Media

Femundløpet har registrert et stort engasjement og lytter nå til konstruktive tilbakemeldinger fra publikum. Derfor åpnes resultatlista K2 for alle.

Foto: Frontal Media

– Resultatlista fra K2 vil som tidligere år være fritt tilgjengelig og åpen for alle som ønsker å følge denne gjennom hele årets Femundløp, sier daglig leder Jon Anders Kokkvoll.

Handler om å skaffe inntekter

Bakgrunnen for engasjement og tilbakemeldinger har vært at K2 skulle ligge bak en betalingsmur på en såkalt «Inside-pakke»

– Inside handler ene og alene om å se på muligheter for å skaffe inntekter til et økonomisk bærekraftig arrangement for både deltakere og publikum. Femundløpet som arrangement har behov for økte inntekter til å forsvare kostnadsbildet slik det har vært de senere årene, sier Kokkvoll.

Han forteller at det er utfordrende å skaffe sponsorer til å dekke kostnader, og at Femundløpet nå samarbeider med profesjonelle aktører til teknisk utvikling av Femundløpet Inside.

– Vi ønsker ikke at deltakerne skal måtte betale mer enn de allerede gjør for å kunne stille til start i Femundløpet. Derfor har vi vært nødt til å tenke nytt, og satte blikket over dammen mot Iditarod hvor de blant annet får inntekter med en Insider, sier Kokkvoll.

Den eksklusive tjenesten med full tracking, nyutviklet resultatservice, reportasjer og status fra sporet er et treårig prosjekt som Femundløpet tror og håper skal utvikles både kvalitets- og innholdsmessig.

– Å legge dette bak en betalingsmur, med full tilgang for 99,- kroner per abonnement, vil gi inntekter til arrangementet som vil komme Femundløpet og deltakerne til gode i neste omgang, sier Kokkvoll.

Godt bevart hemmelighet

I hele høst har Femundløpet jobbet med å utvikle et nytt resultat- og GPS-system som på en god måte skal kunne vises på alle skjermstørrelser, særlig de håndholdte som nettbrett og mobiltelefon.

– Dette nye og optimaliserte resultat- og GPS-systemet skal lanseres for Insiderne, og det skal være enkelt å kunne ta i bruk for både handlere, publikum og alle som ønsker å følge løpet, sier Kokkvoll.

Han forteller at det ligger mange muligheter for utvikling av den forretningsmessige delen av løpet, og at Femundløpet som organisasjon er nødt til å tenke nytt for å kunne satse helhetlig på alle plan. I tillegg er det kommet i gang et godt samarbeid med Destinasjon Røros for utvikling av markedspakker gjennom hele året.

– I forhold til reiselivet har Femundløpet et uutnyttet potensiale. Denne rå, ekstreme og spennende sporten som krever tett samhandling mellom deltaker, hunder og naturelementene, appellerer til mange. Det så vi tydelig på seertallene og engasjementet vi hadde i 2017, da TV2 sendte fire dager fra Femundløpet. Så håper jeg at folk får en god opplevelse gjennom Inside. Vi skal uansett gjøre det vi kan for å videreformidle de fantastiske opplevelsene et hundeløp har å by på, avslutter Kokkvoll, som ser fram til årets løp.