Nesten en halv million fulgte Femundløpet

Nesten en halv million fulgte Femundløpet

RØROS: Til tross for at ingen av de store TV-stasjonene dekket årets Femundløp, fulgte likevel nærmere en halv million seere løpet på nett og i sosiale medier.

 

30-årsjubileet gikk av stabelen med nærmere 130 hundekjørere, 700 frivillige fordelt på sju sjekkpunkter, og et medieteam på nærmere femti, hvorav 40 var skoleelever fra Charlottenlund VGS i Trondheim. Til sammen fulgte 495.000 Femundløpet på web og sosiale medier i dagene løpet pågikk.

 

Bevisst bruk

Egenprodusert livestream, studiosendinger og reportasjeinnslag i tillegg til livestream og studiosendinger gjennom lokalavisen Arbeidets Rett sørget for god dekning av jubileumsløpet.

– Vi har bevisst satset på å bruke sosiale medier, og i særdeleshet video. Fra morgenen før løpsstart til sistemann var i mål, postet vi 118 innlegg, hvorav 63 var videoinnslag og stream. På Facebook nådde vi ut til nesten 190.000, og fikk over 200.000 reaksjoner i form av likes, hjerter, delinger og kommentarer i løpet av siste 28 dager, med størst trøkk de siste 14 rundt og under løpet, sier medieansvarlig Iver Waldahl Lillegjære. Bare på Facebooksiden alene fikk Femundløpet 290.000 videovisninger.

 

Appellerer til mange

Mellom 3000 og 5000 unike brukere fulgte livestreamen fra starten på Arbeidets Rett på fredag. Med to innslag på God Morgen Norge på TV2 nådde Femundløpet ca. 500 000 seere per sending, i følge TV2s egne tall.

– Dette viser at å ha egen og målbevisst satsning på egen medieproduksjon, er vesentlig for arrangementer. Vi ser at Femundløpet og hundekjøring generelt appellerer til veldig mange, og enda tror jeg potensialet er stort for å synliggjøre både Femundløpet og regionen. Jeg har selv snakket med utenlandsk publikum som tok turen til Røros og Femundløpet ene og alene etter å ha fulgt med i sosiale medier, sier daglig leder Jon Anders Kokkvoll.

 

Mer å gå på

– Å få synliggjort våre samarbeidspartnere er også et viktig element i dette, som jeg også tror vi har klart å gjøre på en god måte. Tracker og resultatsystemet trakk også en god del følgere, men det er per i dag for ustabilt å følge. En eventuell forbedring av dette blir et kostnadsspørsmål mot neste år, sier Kokkvoll, og understreker at det jobbes videre for å øke publikumsvennligheten enda større både i media og på sjekkpunktene.

– Vi er nødt til å ta i bruk hele året for å promotere Femundløpet. Muligheten til å bli enda mer synlig både som løp og region er stor.