Norges beste UB kommer

Norges beste UB kommer

OSLO/RØROS: Ungdomsbedriften Kunsten å glede ble kåret til Norges beste ungdomsbedrift i fjor. Nå tar de turen til Røros og Trysil, til inntekt for Barnekreftforeningen.

Ungdomsbedriften fra Kongshavn videregående skole i Oslo satser nemlig på økologiske t-skjorter og gensere, basert på tegninger fra kreftsyke barn. En fast andel av overskuddet går til barnekreftforeningen, og så langt har de samlet inn over 150.000 kroner. Overskuddet fra salget under Femundløpet går direkte til St. Olavs hospital i Trondheim.
– En elev ved skolen vår hadde kreft, og vi så hvor vanskelig hans situasjon var. Vi innså at vi hadde en mulighet til å gjøre en forskjell for unge som har kreft, sier daglig leder Mathias Norheim.

Miljøvennlig
Ingen ting er overlatt til tilfeldighetene for ungdomsbedriften – bærekraft står høyt på timeplanen, i tillegg til at plaggene lages med organisk bomull fra Fairtrade-sertifiserte gårder i India, fraktes videre med lavutslippsbåter og settes sammen i Sverige. Trykkingen gjøres lokalt i Oslo. Motivene er derimot tegnet nettopp av kreftsyke barn, og designes videre av Annette Lindestad.
– Det var også viktig for oss at t-skjortene var attraktive, slik at de blir brukt og ikke bare ender som malekær. Mesteparten av salgssummen øremerkes Barnekreftforeningen, og i særdeleshet avdelingen på Rikshospitalet hvor tegnerne våre er, forteller Norheim.

Utvider bedriften
– Rikshospitalet var positive da vi tok kontakt, og vi sitter selv sammen med barna og tegner med dem. Håpet er at vi klarer å skape glede gjennom kunstverkene de lager. Fram mot sommeren jobber vi mot å kunne ekspandere til andre steder i Norge, både sørover til Kristiansand og nordover mot Tromsø, sier Norheim, som er å finne på stand i Røros fredag 1. februar og Trysil lørdag 2. februar. I sommer tok de også den prestisjetunge “Ready to work”-prisen i Europamesterskapet for ungdomsbedrifter.
Ungdomsbedriften sparer heller ikke på kreftene i markedsføringen – der har de tatt i bruk kjente ansikter som blant annet Madcon, Sigrid Bonde Tusvik, Else Kåss Furuseth, Bent Høie og Jan Thomas til å markedsføre skjortene på Facebook.