Ny mediekontakt i Femundløpet

Ny mediekontakt i Femundløpet

RØROS: På kort varsel ble Liv Maren Mæhre Vold (35) fra Tylldalen kastet inn i rollen som mediekontakt under Femundløpet 2019. – Definitivt en drømmejobb å få jobbe med Femundløpet, mener hun.

Trønderen, som bosatte seg i Fjellregionen for et år siden, driver til daglig digitalbyrået DigiKo på Tynset, og er vant til å ta utfordringer på strak arm.
– Jeg har jo jobbet som journalist i ulike lokalaviser det meste av tida siden jeg var 15, og har i alle fall et visst innblikk i hva mediene trenger og vil ha av informasjon fra arrangørene. De siste årene har jeg jobbet mer med tradisjonelt kommunikasjonsarbeid og markedsføring, og dette oppdraget blir en god kombinasjon av de to, sier Mæhre Vold.
Brennende interesse
Før og under Femundløpet har hun ansvar for kontakt med mediene, i form av pressemeldinger, praktisk informasjon samt innhold til Femundløpets egne nettsider og sosiale medier.
– Jeg har vært brennende interessert i hundekjøring i mange år, og mitt absolutt største forbilde er fire ganger Iditarod-vinner Lance Mackey. Jeg har til gode å få kjørt noe særlig selv, men det står på lista over ting som må gjøres. Dette blir definitivt minst like mye moro, som en jobb, fastslår hun.
– I tillegg har jeg jo fortsatt mange spørsmål om hvordan alt fungerer i praksis med hundeløp, og spesielt et så stort hundeløp som Femundløpet er. Det er mye jeg ikke vet hva er, og det er nok spørsmål som publikum også gjerne ønsker svar på.
Synlighet
– Femundløpet er ikke bare et idrettsarrangement, det handler også om å bygge sammen et puslespill mellom deltakerne, sjekkpunktene, de frivillige, pressen, publikum og alle som er interesserte i Femundløpet. Folk vil gjerne følge oss, og har noen forventninger til hva vi skal levere. Interessen er langt større enn hva vi er dimensjonert til, sier daglig leder Jon Anders Kokkvoll.
– Vi ønsker mer synlighet og oppmerksomhet rundt både løpet, sporten og sjekkpunktene og det krever igjen at vi har kompetanse på pressearbeidet. Våre samarbeidspartnere har også forventninger til god synlighet når de spytter inn penger. Vi ser allerede verdien med å ha DigiKo på banen i årets Femundløp, som innleide til å bistå med de oppgavene fra nå og fram til løpet er ferdig, sier Kokkvoll.