I midten av august startet Robert Rudsar opp som markedsansvarlig for VM 2025 og Femundløpet. Fram til VM er stillingen et samarbeid mellom Norges Hundekjørerforbund (NHF) og Femundløpet AS. I den jevnlige og tette dialogen er det alltid en svært entusiastisk og ivrig Robert vi treffer, enten det er på telefon eller et møte. Det er travle dager og en kort tidslinje. Pr i dag er det 79 dager til VM….
Det er enkelt å konstatere at arbeidet opp mot både etablerte og nye partnere er inne i en svært positiv spiral. Det pågår fremdeles forhandlinger, men mange avtaler er signert eller straks på plass, både videreføring av etablert avtaler og avtaler med nye samarbeidspartnere.
Arbeidet opp mot aktører i næringslivet er selvsagt også preget av tiden vi lever i og en økonomi påvirket av verdenssituasjonen. Denne kunnskapen må jeg ha med meg inn i all dialog med aktuelle partnere resonerer Robert.
Det kan raskt konstateres at Robert Rudsar trives i jobben som markedsansvarlig for VM 2025 og Femundløpet. Han er glad for tilliten han har fått både fra NHF og Femundløpet. Tilliten bidrar til arbeidsglede. Robert presiserer at målet er å «sitte igjen» med samarbeidspartnere som vil være der for sporten også etter at VM 2025 er over. Mange «der ute» vet lite om hundekjøring som idrett. Kanskje har de hørt om Finnmarksløpet og Femundløpet, men ellers er det blankt. Så en viktig del av min jobb er også kunnskapsformidling og hundesporten fremhever Robert. Å synliggjøre hundesportens mange muligheter er en glede legger han til.
Etter å ha jobbet som markedsansvarlig siden august opplever Robert at sporten og mulighetene VM 2025 og Femundløpet engasjerer aktørene han er i dialog med.
Langsiktighet er viktig på flere måter påpeker Robert. Både kreves det langsiktig og tålmodig innsats for å få til avtaler med samarbeidspartnere og det er et mål at samarbeidsavtaler skal gagne hundesporten på lang sikt, også etter VM 2025.
Markedsarbeidet har mange faser og krever tålmodighet. For å forenkle det, det er ikke bare å sende en mail også har vi en avtale. Det er ofte et lite stykke detektivarbeid i forkant for å finne fram til rett person. Flere mailer og telefoner før man kommer så langt at man har fått satt opp et møte. Nitidig oppfølging er et stikkord.
Selv når kontakt er etablert og dialogen er i gang og møter gjennomført tar det tid før beslutninger kan fattes. Alle virksomheter har sine rutiner for beslutninger, som det er viktig å vise respekt for, sier Robert. Men vi kan konstatere at ca 50% av henvendelsene vi gjør ut i markedet leder til et første møte om mulig samarbeid. Det viser potensialet hundesporten har for å knytte til seg ulike partnere mener Robert Rudsar.
I tillegg til respekt for alle virksomheters beslutningsveier, ser vi at flertallet av samarbeidspartnere vi er i dialog med har sine langsiktige budsjetter å forholde seg til. Viljen hos partnere er der, men mulighetene innenfor vårt tidsspenn, VM 2025, er ikke alltid tilstede. Men faktisk oftere enn man tror. Da handler det om å finne fram til «noe» som muliggjør samarbeid tross allerede lagte budsjetter eller små markedsmidler.
Når Robert Rudsar er i kontakt med aktuelle samarbeidspartnere, nye så vel som etablerte er verdien for begge parter i fokus. At de som bidrar opplever å få noe igjen er viktig i dette arbeidet. Det skal være noe mer enn en logo på nettsida eller et banner på arenaen. Vi skal ogaå skape gode opplevelser for våre samarbeidspartnere fremhever Robert. En viktig del av dialogen med aktuelle partnere er nettopp det; hvordan kan vi skape en arena hvor de både kan få profilert seg og sitt og samtidig bidra til at dette blir opplevelser både for publikum og partnere. En åpen og kreativ dialog er sentralt i Robert Rudsar sine møter med samarbeidspartnere. Målet er at partnerne skal oppleve å få en synlighet som er skreddersydd for deres virksomhet.
Markedsarbeid er kreativitet. Robert forteller at han har gått bredt ut. Det har vært viktig å tenke «utenfor boksen», her forstått som «utenfor hundesporten». Hvem kan tenkes å se mulighetene for å profilere seg for et nytt publikum og på nye arenaer og flater?
Den brede tilnærmingen gir resultater. Nye aktører har kommet og kommer på banen fortløpende.
I Roberts innsalg ligger også å vise fram bredden av hundesport. Her er alle grener med fra 1-spann nordisk til slede langdistanse. Denne bredden åpner dører og viser fram muligheter for alle som har en hund. Bredden er viktig for rekruttering til sporten samtidig som bredden er viktig i markedsarbeidet.
Markedsarbeidet handler ikke bare om «de store fiskene» påpeker Robert. Både små og store aktører er viktige for å skape folkefesten på Røros i februar 2025. Noen partnere har økonomiske muskler til å bidra med rene penger, andre bidrar med varer på ulike vis og noen bidrar med sine tjenester. Til sammen er våre samarbeidspartnere med å løfte kvaliteten på arrangementet.
Femundløpet er en sosial entreprenør hvor samarbeid med organisasjoner som Medvandrerne, NVIO og Road Safety er sentralt. Det samme gjelder samarbeidet med skoler og frivillige lag og organisasjoner i hele regionen der Femundløpet arrangeres. Når jeg er i møte med samarbeidspartnere er dette en viktig del av budskapet forteller Robert Rudsar.
Verdiene frivillighet, mestring, inkludering og samspillet mellom menneske, hund og natur er sentrale både for Femundløpet og NHF og derfor også viktig i møte med partnere. Partnere skal oppleve det som positivt å bli assosiert med sporten og de verdiene som fremmes.
Entusiasme og engasjement preger markedsarbeidet – akkurat som det er hundesportens varemerke.
Det blir spennende å lese neste kapittel i denne historien.
Ta gjerne kontakt:
Robert Rudsar
marked@femundlopet.no
(+ 47) 957 94 764