Chamedia og Femundløpet – et givende og godt samarbeid
Foto Alexander Galak

Chamedia og Femundløpet – et givende og godt samarbeid

Tekst Andrine Kirkvoll og Margit Aarflot Skar, Chamedia

I flere år har medier og kommunikasjon ved Charlottenlund videregående skol “Chamedia” og Femundløpet hatt et godt samarbeid. Løpet i 2022 blir 4. året Chamedia har Femundløpet på skoleplanen. Det ble dessverre avlyst i fjor på grunn av corona-pandemien, men heldigvis er Femundløpet forhåpentligvis tilbake og gjennomføres i 2022.

Hvordan det hele startet

Det hele startet med at Femundløpet tok kontakt med en lærer på Charlottenlund videregående skol. Først gikk det i streaming og flerkameraproduksjon, så utviklet det seg videre. Nå jobber elevene med alt i fra fotografering, intervjuer, lager saker til Femundløpets magasin og jobber med sosiale medier. I år får elevene også jobbe med noe helt nytt, Snapchat og TikTok.

Annerledes type læring med profesjonell erfaring

Gjennom dette opplegget får elevene fra Chamedia brukt alt de har lært i løpet av de tre årene på videregående skole. De får erfaring fra hvordan det er å jobbe profesjonelt som de nok vil ha god nytte av i fremtiden. Bruno Teixeira, som er fagkoordinator på Charlottenlund videregående, synes det er utrolig givende å se at elevene har lært mye i løpet av de tre siste årene, noe som virkelig kommer fram under dette opplegget. Det er en del utfordringer som kommer med opplegget, og en del praktiske ting som må ordnes opp i, men det er absolutt verdt det mener Bruno.

Grupper for ulike oppgaver

Elevene fra Vg3 ved Chamedia er blitt delt inn i flere grupper der de har fått ulike oppgaver. Elise Marie Hals, Maja Strøm Johansen, Khalil el Deek og Kristian Marius Di Grande har intervjuet frivilligkoordinator Guro Mathisen og Una Hemmingsen som er frivillig, om hvordan hennes opplevelse har vært, å være frivillig vil si å hjelpe til under løpet med for eksempel mål og startpunkt, og sjekkpunkt i løypa. Andre grupper har ndre oppgaver.

Snapchat og TikTok som nye plattformer

Iris, Mia, Dina, Gea og Malin fra Chamedia har i oppdrag å finne ut hvordan man kan nå ut til nye målgrupper og engasjere dem rundt Femundløpet. De har også fått oppdrag i å lage en videoreportasje rundt mat fra Røros, en slags stemningsrapport. Vi tok en prat med de for å høre hva de tenker rundt opplegget.

Femundløpet er på Instagram og Facebook fra før, men nå ønsker de å nå ut til flere unge mennesker. Derfor skal de starte å bruke kanaler som Snapchat og Tiktok, og det er her ungdommene fra Chamedia kommer inn. De skal ha en del ansvar for å legge ut ting på sosiale medier, spesielt disse to nye kanalene.

– Jeg liker at vi har frie tøyler, og at vi kan få styre det litt selv, fordi det er jo noe vi er god på og kan godt, sier Mia Opphaug fra klasse 3mk1 på Charlottenlund vgs.

Motiverte og engasjerte elever

Det er mange på Chamedia som har sett frem til dette opplegget lenge.

– Jeg synes det er veldig spennende, når jeg startet på media og kommunikasjon så jeg veldig fram til det her, og at vi får dra til Røros med klassen som en slags klassetur i tillegg virker jo veldig gøy, sier Iris Elgåen Olsen fra klasse 3mk1 på Charlottenlund vgs.

Dette opplegget har blitt en stor suksess, der både Chamedia og Femundløpet får mye ut av det. Det har fått mange positive tilbakemeldinger fra både elever og lærere. Vi håper på at dette året med Femundløpet blir knallbra!

Femundløpet ser fram til samarbeid med elevene fra Chamedia under løpet i 2022.

Foto Dace Znotina
Foto Dace Znotina