
NB! Vi anbefaler alle å lese gjennom hele reglementet samt kommentarene fra Sportslig utvalg i note 1, også om dere har kjørt tidligere. Hvis noe fortsatt er uklart, ta kontakt med Sportslig utvalg for å få en forklaring/presisering.
Reglene er oppdatert pr 25.01.22. Vi tar forbehold om eventuelle endringer.
Last ned komplett regelverk her.
PreRace vetsjekk er ikke obligatorisk for F200.
PreRace vetsjekk for Fjunior er obligatorisk. Denne organiseres og bekostes av Racevet på Røros ifm. registreringen.
Regler for Femundløpet gjelder i tillegg til NHFs arrangements- og deltakereglement for langdistanse..
Kommuneoverlegene i løpsregionen har godkjent gjennomføring av Femundløpet 2022 i h.h.t. godkjent smittevernprotokoll, ref NHFs smittevernprotokoll.
Sitat kommuneoverlegen i Røros; -Femundløpet samler deltakere fra store deler av landet og utenlandanske deltakelse og beveger seg arrangementmessig gjennom 7 kommuner. Smittetrykket er økende i kommunene. Arrangøren må bidra med holde bremsene på og derigjennom bidra til å redusere smittetrykket. Arrangøren Femundløpet 2022 kan gjennom-føre arrangementet etter godkjent plan B.
Det foreligger egen smittevernprotokoll for deltakere, handlere, sjekkpunkt, Racevets, løps-ledelse, TD og Mentor nærmere løpsdato.
For Femundløpet 2022 gjelder følgende smittevernprotokoll i h.h.t. covid-19 for med tillegg av regelendringer og presiseringer for;
Femundløpets løpskomité er oppnevnt av arrangør og består av:
Løpskomiteen innestår for den tekniske gjennomføringen av arrangementet, herunder løypene. Komiteen utnevner assistenter og medhjelpere den behøver for å løse sine oppgaver. Daglig leder, eller den som bemyndiges, skal på vegne av Femundløpet uttale seg til media om Femundløpet.
Femundløpets løpsleder oppnevnes av arrangøren. Løpsleder skal være et kontaktledd mellom deltakerne, TD og arrangements- og fagansvarlige i løpskomiteen.
Løpsleder kan på vegne av Femundløpet uttale seg til media om uhell eller uheldige hendelser som skjer under Femundløpet.
Femundløpets løpskoordinatorer for F650, F450, F200 og FJunior oppnevnes av arrangøren (Femundløpet). Løpskoordinator skal bistå løpsleder under løpet og være et kontaktledd mellom deltakerne, TD og arrangements- og fagansvarlige i løpskomiteen.
Teknisk delegert, (TD), utnevnes av NHF.
Jury oppnevnes iht. NHF sitt reglement for langdistanse.
Sjefsveterinær og assisterende sjefveterinær oppnevnes av arrangør (Femundløpet).
Sjefsveterinær er veterinærkorpsets leder.
Kun sjefsveterinær skal uttale seg til media om død hund og alvorlige hendelser i forbindelse med dyrevelferd. Pressemelding skal sendes ut. Det er viktig for løpet at slike opplysninger er offentlige.
Sjefsveterinær har rett til å undersøke alle hunder på sjekkpunktet, start og mål og kan kreve undersøkelse av enhver hund han/hun finner det nødvendig å undersøke.
Løpsveterinær har rett til å undersøke alle hunder på sjekkpunktet, start og mål og kan kreve undersøkelse av enhver hund han/hun finner det nødvendig å undersøke i henhold til Femundløpets regler § 2.1 om veterinær-kontroll.
Alle hunder som deltar i Femundløpet kan bli veterinærundersøkt av løpsveterinær før, under og etter løpet. Spann som ikke blir godkjent under veterinærundersøkelsen kan diskvalifiseres av juryen.
En hund som ikke blir godkjent under veterinærundersøkelsen, og deltakeren ikke tar denne ut av spannet frivillig, skal diskvalifiseres av juryen.
Det er obligatoriske veterinærkontroller på obligatoriske hvilesteder i tillegg til ved målgang, se pkt. 4.3. Deltaker er selv ansvarlig for at dette blir gjennomført og bekreftet i veterinærhåndbok.
Obligatorisk veterinærkontroll skal minimum inneholde sjekk av allmenntilstand, respirasjon- og sirkulasjonssystem, fordøyelsessystem, væskebalanse og hold (BCS).
Hunder som skal gå videre i løpet fra obligatorisk veterinærkontroll skal ha normal temperatur og væskebalanse, normal appetitt, normale funn på respirasjons- og sirkulasjonssystem, holdverdi (BCS) på minimum tre (3), og skal ellers være friske og skadefrie.
Veterinærkontroll av spannet er også obligatorisk ved brutt løp på det sjekkpunktet hvor deltakeren bryter.
I tillegg til de obligatoriske veterinærkontrollene kan det gjennomføres ordinære veterinærkontroller på alle sjekkpunkt hvor deltaker stopper. Et spann som kjører rett gjennom et sjekkpunkt, skal ha minimum ordinær veterinærkontroll av løpsveterinærer ved neste sjekkpunkt i løypa. Løpsveterinærer, TD og løpsleder har likevel myndighet til å kreve en hund eller et spann undersøkt, om det er tvil om en hunds eller et spanns helse, eller evne til å fortsette i løpet. Dette gjelder uavhengig om kjører planlegger å stoppe på sjekkpunktet eller ikke.
Re-sjekk: Re-sjekk er en ny veterinærkontroll av en enkelt hund eller et spann hvor løpsveterinærer finner dette nødvendig for å ivareta hunden(e)s helse på en best mulig måte. En re-sjekk kan pålegges å bli gjennom-ført på det sjekkpunkt deltaker befinner seg og/eller på neste sjekkpunkt deltaker kommer til. Gjennomført re-sjekk skal signeres av en av Femundløpets løpsveterinærer, og kjører er selv ansvarlig for å få gjennomført og signert re-sjekken i veterinærbok.
Deltaker som nekter å få gjennomført veterinærkontroll, forlater sjekkpunktet eller kommer i mål uten å ha gjennomført, fått signert og godkjent obligatoriske veterinærkontroller og re-sjekk, vil bli automatisk diskvalifisert.
Det er obligatorisk veterinærkontroll ved målgang, som må være godkjent før deltakeren får godkjent gjennomført løp.
Det oppfordres til at alle hunder og vaksineringer er registrert i QPaws app.
Alle hunder som skal delta, også reservehunder, skal ha gyldig intranasal kennelhostevaksine. Vaksinens gyldighet bestemmes av produsentens godkjenning av produktet og eventuelt legemiddelverket i det landet der vaksinen settes.
Deltaker er ansvarlig for at alle hunder som skal delta, også reservehunder, har gjennomført PreRace vetsjekk FØR ankomst Røros. Det skal ved registrering på Røros legges fram en veterinærattest ikke eldre enn 14 dager om at alle hundene er undersøkt. Vi oppfordrer til at veterinærattesten blir registrert i QPaws app.
Deltakere som medbringer hunder som er blitt behandlet av veterinær, og behandling er avsluttet innen 28 dager før start på Femundløpet skal:
Alle hunder som deltar i Femundløpet, skal være chipmerket. I tillegg skal hver enkelt hund være merket med FEL tag på halsbåndet underveis i løpet. Tagger utleveres ved registrering før løpet. Det anbefales å sette taggen på hunden sitt halsbånd på startdagen.
Deltakeren skal før løpet levere til arrangøren utfylt skjema med navn og chip nr. på hundene som skal delta i løpet. Fristen for innlevering fastsettes av arrangøren.
Veterinærhåndbok deles ut til alle deltakerne ved registrering og skal fraktes med på sleden under hele løpet. “Drop-dog”-bok deles ut til alle deltakere ved registrering og skal fraktes i handlerbil eller med gjensatte hunder under hele løpet. Veterinærhåndbok må godkjennes av en veterinær på hvert sjekkpunkt hvor deltaker tar en obligatorisk hvile. Deltaker er selv ansvarlig for at det blir gjort. Manglende godkjenning på veterinærhandbok kan føre til diskvalifikasjon. Etter løpet, eller hvis en deltaker bryter løpet, må veterinærhåndbok og “drop-dog”-bok leveres tilbake til sekretariatet.
Racevets vil utprøve digital løsning for føring av veterinærbok og drop-dog bok.
Deltakeren plikter å sette seg inn i og kjenne reglene til Femundløpet og NHF.
Deltakelse i Femundløpet skjer fullt og helt på deltakerens ansvar. Deltakeren er selv den nærmeste til å kunne vurdere hvorvidt han/hun og hans/hennes hunder er i stand til å gjennomføre løpet under ulike forhold, uten risiko for seg selv eller andre deltakere, samt om hans utstyr holder mål.
Deltakeren kan ikke holde arrangøren, juryen, funksjonærer, løpsveterinærer, sponsorer eller andre medhjelpere til Femundløpet ansvarlig for, eller fremme krav om erstatning for, skade på seg selv, handlere, hunder, biler eller utstyr.
Deltakeren er selv ansvarlig for å tegne dekkende forsikring/lisens for seg selv, sine hunder og sitt utstyr i Femundløpet.
Alvorlige hendelser i forbindelse med dyrevelferd, for eksempel ”død hund”, vil bli offentliggjort. Deltakeren må være innforstått med at det blir gitt ut pressemelding med navn på deltaker, navn på hund, sted, hva som har skjedd og eventuelt dødsårsak hvis/når den blir kjent. Deltakeren er forpliktet til å gi tillatelse til offentliggjøring i forhold til veterinærens taushetsplikt.
Kjørermøtet er obligatorisk for alle deltakere og handler.
Kjøremøtet gjennomføres digitalt søndag 30.januar 2022. Deltaker og èn handler må delta.
Deltakere og handlere plikter å sette seg inn i, forstå og følge den informasjon, bestemmelser og retningslinjer som blir gitt på kjørermøtet og som blir distribuert av arrangør.
Deltakere og handlere plikter å sette seg inn, forstå og rette seg etter den veterinærinformasjon som blir gitt på kjørermøte, og som blir distribuert av sjefsveterinær, løpsveterinærer og av arrangør.
Alle oppgaver som beskrives som deltakers eller handlers oppgave skal utføres av deltakerne i denne klassen.
En deltaker som må eller velger å bryte løpet skal fortest mulig melde fra til løpsledelsen.
Deltaker er selv ansvarlig for transport av seg selv, sine hunder og sitt utstyr og depot fra sjekkpunktene. Deltaker må snarest levere tilbake til sekretariatet, eller sjekkpunktet, veterinærbok,”drop-dog”-bok og tidtaking-/GPS-utstyr eller annet utstyr som arrangør har stilt til disposisjon under løp.
Ikke tilbakelevert teknisk utlevert arrangementsutstyr blir fakturert deltaker.
Deltakeren skal være fylt 18 år seinest på startdagen i klassene F200, F450 og F650.
Alder for juniorklassen er 15–18 år. Alder for Junior gjelder pr. definisjon den alder deltakeren har pr. 31/12 det året sesongen avsluttes.
Deltakere under 18 år må forevise samtykkeskjema av verge.
Ettersøkning etter deltaker vil normalt bli satt i gang ca. 24 timer etter siste kontakt. Unødig opphold mellom sjekkpunkter bør derfor unngås. I tilfeller der forholdene tilsier at ettersøkning må iverksettes tidligere, besluttes dette av løpsleder i samarbeid med aktuelle nødinstanser.
Det er først 24 timer etter at en deltaker har kjørt ut fra siste sjekkpunkt at reservemat kan tas i bruk til seg selv og hundene, dvs. at en deltaker alltid er ansvarlig for å ha nok fôr og mat disponibelt til hundene og seg selv i 24 timer etter utkjøring fra et sjekkpunkt.
Deltakerne skal bære startnummer under start, på sjekkpunktene og under målgang. Startnummer må bæres under åpningsseremonien, og på premieutdelingen eller andre offisielle hendelser hvis arrangøren krever det.
Handler skal bære handler-startnummer i oppstallingsområdet før start, ved start, på sjekkpunktene og mållinjen. Handler-bil skal ha synlig startnummer i vinduet.
Arrangøren kan pålegge deltakere å bære reklame og GPS-sporingsenhet på seg selv og/eller på sleden. Reklame fra arrangøren skal bæres godt synlig etter retningslinjer gitt av Femundløpet.
Femundløpet Junior er en 6-spannsklasse og består ikke av mer enn 6 hunder ved start. Ved målpassering må spannet bestå av minst 4 hunder. Hunder i sleden regnes med i spannet.
Femund 200 er en 8-spannklasse og består av ikke mer enn 8 hunder og minst 6 hunder ved start. Ved målpassering må spannet bestå av minst 5 hunder. Hunder i sleden regnes med i spannet.
Femund 450 er en 8-spannklasse og består av ikke mer enn 8 hunder og minst 6 hunder ved start. Ved målpassering må spannet bestå av minst 5 hunder. Hunder i sleden regnes med i spannet.
Femund 650 er en 12-spannklasse og består av ikke mer enn 12 hunder og minst 9 hunder ved start. Ved målpassering må spannet bestå av minst 6 hunder. Hunder i sleden regnes med i spannet.
Deltakere som aldri har kjørt Femundløpet i klassen den er meldt på må kvalifisere seg. De som tidligere har kjørt og gjennomført godkjente løp/distanser (se liste på våre hjemmesider) er automatisk kvalifisert til å kjøre Femundløpet F450 eller F650 (uavhengig av hvor mange år det er siden).
Femund 650
For å være kvalifisert til å delta i denne klassen må deltakeren:
Femund 450
For å være kvalifisert til å delta i denne klassen må deltakeren:
Femund 200
Det er ingen krav til kvalifisering til å delta i denne klassen. Vi anbefaler deltakeren:
Femund Junior
For å være kvalifisert til å delta i denne klassen må deltakeren:
Femundløpet (FEL) skal gjennomføres med et særlig fokus på hundenes velferd og helse. FEL som arrangør og FEL-deltakere har begge et gjensidig ansvar for løpets hunder. Brudd på reglene kan medføre at deltakeren blir diskvalifisert.
Løpsveterinærene vil være tilgjengelig på de fleste sjekkpunkt for å gi den samme servicen til alle hundene som deltar i løpet.
For alle klasser gjennomføres obligatorisk veterinærkontroll umiddelbart etter målgang for å få løpet godkjent. For øvrig vises til pkt. 2.1.
Enhver mishandling eller dårlig behandling av hundene, iberegnet uakseptabel eller unødvendig hard avstraffelse, samt unødig høy skriking og roping til hundene, er forbudt. Uansett hvordan, og i hvilken utstrekning en deltaker blir hjulpet av andre, inkludert veterinær, fritar ikke dette deltakeren for sitt personlige ansvar for stell og pleie av sine hunder.
En hund som er i sleden når deltakeren kommer til sjekkpunkt, er ikke tatt ut av løpet med mindre deltakeren ønsker det. Hunder som skades eller blir syke, eller som deltakeren av andre grunner vil ta ut av spannet, skal underveis fraktes på sleden til neste sjekkpunkt. Hunder som er tatt ut av spannet, er diskvalifisert fra videre deltakelse i løpet.
Doping er forbudt for utøver og hunder. NHF følger det internasjonale hundekjørerforbundet, IFSS (International Federation of Sleddog Sport) sine dopingregler for hund og utøver. “Anti-Doping Rules (Human Athletes) og Anti-Doping Rules for Dogs participating in Sleddog Sports”.
Gjensetting av hunder er kun tillatt på sjekkpunktene. Kun for F450 er tillatt dog-drop på Vamp Tynsetingen (dog-drop). Deltaker har ansvar for at hunder blir forsvarlig tatt hånd om. Det er ikke tillatt å sette nye hunder inn i spannet etter start.
Hund som tas ut av spannet skal gjennomgå en veterinærsjekk hos en løpsveterinær. Veterinærsjekken skal kvitteres i “drop-dog”-bok. Deltaker/handler har ansvaret for at hunden får nødvendig veterinærsjekk etter at hunden er tatt ut. Deltaker må markere hunden som er tatt ut i veterinærboka. Om en deltaker bryter løpet, skal alle hundene i spannet sjekkes av en løpsveterinær.
Startintervall alle klasser er 1 minutt. Deltakeren plikter å følge arrangørens anvisninger for å komme fra oppstallingsplass frem til start. Deltakeren får hjelp til å ta spannet fram til start av handlere/arrangør.
Deltaker og hundespann skal følge den løypa som Femundløpet har fastsatt og merket. IFSS merkesystem benyttes. Hvordan merkene ser ut opplyses på kjøremøtet.
Hvis et spann mister løypa, skal det vende tilbake til det sted det forlot løypa og fortsette løpet derfra.
Det er ikke tillatt å følge brøytet vei på andre strekninger enn der arrangøren har bestemt. Opplysninger om dette blir gjennomgått i løypebeskrivelsen på kjørermøtet.
Deltakeren skal vise stor forsiktighet ved kryssing av bilvei. Kryssing av trafikkert vei er merket med GULT fareskilt.
En deltaker kan kreve fritt spor når hans/hennes lederhund er kommet nærmere enn femten (15) meter fra sleden til foran kjørende spann. Spann som blir forbikjørt, skal kjøre til siden og senke farten, eventuelt stoppe helt.
En deltaker som er forbikjørt, kan ikke kreve fritt spor av det spann som kjørte forbi han før tidligst etter fire (4) minutter, eller halvannen (1,5) kilometer, såfremt deltakerne seg imellom ikke blir enig om noe annet. En deltaker som tar igjen ett eller flere spann som har stoppet, kan kjøre forbi samtlige.
Deltakeren har ikke lov til å motta noen form for hjelp underveis i løpet annet enn det som er bestemt av ar-rangøren/reglene her.
Tidsutligning tas ved den første obligatoriske hvile. Deltaker er selv ansvarlig for at startdifferansen blir utlignet.
Hviletiden tas ut i hele minutter. Deltaker skal personlig sjekke inn og ut av sjekkpunktene, og er selv ansvarlig for at alle obligatoriske pausene blir fullført.
FJunior og F200 har to obligatoriske hviler. Første obligatoriske hvile på 6 timer + tidsutligning må tas ut på sjekkpunkt Tufsingdalen. Den andre obligatoriske hvilen er på 6 timer og må tas ut på sjekkpunkt Tolga.
Femund 450 har to obligatoriske hviler. Første obligatoriske hvile på 6 timer + tidsutligning må tas ut sammenhengende på sjekkpunkt Drevsjø eller Søvollen (valgfritt).
Andre obligatoriske hvile på 4 timer må tas ut på sjekkpunkt Orkelbogen.
Femund 650 har to obligatoriske hviler. Første obligatoriske hvile på 6 timer + tidsutligning må tas ut sammenhengende på sjekkpunkt Flendalen Trysil. Den andre obligatoriske hvile på 6 timer må tas ut sammenhengende på sjekkpunkt Orkelbogen.
Presisering 4.13.1 Generelle regler på sjekkpunkter (25.01.22)
Sjekkpunktene er å betrakte som kontrollposter i konkurransen. Deltakeren skal sjekke inn/ut på kontrollpunktene før spannet fortsetter løpet. Hvert hundespann får anvist sitt sted på avsperret og merket oppstallingsområde, hvor spannet kan ta ut sin hviletid.
Kun deltakeren har adgang til oppstallingsområdet.
Alle sjekkpunkt er definert som villmarksjekkpunkt. Deltaker kan ikke forlate oppstallingsområdet. Hvile og bespisning må gjøres inne på oppstallingsområdet. Forlater deltaker oppstallingsområdet er det å ansees som at deltaker bryter løpet og blir registret DNF.
Alle, med unntak av deltaker, skal registrere seg med QR Vipps smittesporing ved innkjøring til sjekkpunktene.
Informasjon angående media under Femundløpet
Media skal forholde seg til Femundløpets retningslinjer angående kontakt/intervju med deltakeren underveis i løpet.
Depot er på alle sjekkpunkt. Depotsekker plasseres av handler på oppmerket område. Depotsekker merkes tydelig med navn og startnummer. Det er tillatt å bruke sklibrett eller lignende for frakt av utstyr til og fra depot. I depotsekkene kan handler legge alt som ønskes av klesskift, bytte av fottøy og varm/kald mat og drikke til deltaker..
Varm/ferdig mat til hundene er strengt forbudt å legge i depotsekk. Tørrfôr til hunder i depotsekk skal være tørt.
Deltaker kan få bytte våte klær og sovepose fra depot på alle sjekkpunkt.
Batterier, hundesokker og andre forbruksprodukter, eller utstyr som er ødelagt og må byttes, kan legges i de-potsekken. Deltaker frakter alt som tas ut fra depot til oppstallingsplassen. Det samme gjelder utstyr og eventuelt avfall fra oppstalling til depot.
Alle fôrrester skal fjernes fra oppstallingsområdet og legges i depot/avfallsdunk. Utenforstå-ende/handler skal ikke ha annet befatning med depotet enn å plassere/hente utstyr ved de-potplassen på sjekkpunktet.
Deltaker skal selv rydde eget oppstallingsområde på sjekkpunkt for halm og fôrrester og deponere dette på anvist sted. Halm samles i sekker/alt. presenning utlevert av arrangør og bringes til anviste plass. Forlates oppstallingsområdet uten å ha ryddet halm og fòrrester ilegges en tidsstraff på 60 minutter for hvert uryddet sjekkpunkt i h.h.t. NHFs konkurranser-eglement 4.5. Tidsstraffen ilegges ved sluttid.
Dette utstyret skal legges på angitt depotplass i myk emballasje (plastsekker eller lignende). Alt som leveres deltaker på denne måten kan kontrolleres av TD/løpsleder/funksjonær.
Hvis høy benyttes av deltaker mellom sjekkpunktene, skal det samles sammen og bringes tilbake til neste sjekkpunkt. Høy pakkes i egen sekk og kan bringes fra egen følgebil til depot-plassen. Høy fra følgebil kan kun brukes mellom sjekkpunktene. Halm tillates ikke brukt mellom sjekkpunktene.
Alt som deltaker vil legge igjen på sjekkpunkt skal bringes til depotplassen av deltaker og kan der hentes av utenforstående.
Ikke obligatorisk utstyr som kan overleveres i depot på hvert sjekkpunkt
Alt obligatorisk utstyr skal være i sleden.
Ingen form for hjelp eller assistanse utenfra, og fra utenforstående er tillatt mellom sjekkpunktene. Unntatt er nødssituasjoner og sledehavari utover det som er mulig å reparere på stedet. TD/løpsleder skal i tilfelle varsles og godkjenne slik hjelp.
Hvis en hund dør under løpet i sporet underveis mellom sjekkpunkt, skal den fraktes til nærmeste sjekkpunkt. Hunden skal fraktes i sleden og være tildekket ved ankomst til sjekkpunktet. Deltakeren skal snarest mulig etter å ha sjekket inn, varsle løpsledelsen ved TD, løpsleder og/eller løpsveterinær. Deltakeren kan kun fortsette videre etter at tillatelse er gitt av TD, løpsleder og/eller løpsveterinær.
Deltakeren kan diskvalifiseres fra videre deltakelse:
Start og mål regnes også som stasjoner i denne sammenhengen. Hvis det kreves obduksjon av hunden, skal denne ikke belastes deltakeren økonomisk. Løpsleder og sjefsveterinær kan, ved bestemte klimatiske forhold, beslutte at død hund skal hentes utenom sjekkpunkt dersom dette er nødvendig for å sikre prøvekvalitet for en eventuell obduksjon.
Målstrekning er minimum 1 km før mål, og skal merkes tydelig. Sporet på denne strekningen skal være bredt nok til at spann kan passere hverandre. Det er “fri kjøring” i målstrekningen.
Løypa går delvis i reinbeiteområder. Hundene må derfor holdes under streng kontroll og aldri slippes løs under konkurransen. Deltaker som blir observert/rapportert med løs(e) hund(er), blir umiddelbart diskvalifisert. Deltaker vil bli holdt ansvarlig for skade forvoldt av sine hunder. Ved kjøring på strekninger hvor man kan møte rein skal deltaker være festet til spannet/sleden med tau eller lignende.
All form for forsøpling er forbudt langs løypa og kan føre til diskvalifisering av deltakeren. Herunder inngår også hundesokker og hundefôr.
Halm kan IKKE tas med ut fra sjekkpunkt for hvile på sporet. Kun eget høy kan tas med ut fra sjekkpunkt. Brukt høy skal pakkes i sekk og medbringes til neste sjekkpunkt.
Arrangøren kan introdusere maksimaltid for gjennomføring av løpet og en frist for passering av sjekkpunkter. I 2022 må deltakere starte fra siste sjekkpunkt (Tolga) senest mandag 07.02.2022 kl 12:00. Deltakere som starter senere enn dette, vil automatisk bli diskvalifisert fra Femundløpet. Deltaker kan kjøre videre på eget ansvar. Fristen ut fra siste sjekkpunkt kan forlenges av juryen.
Deltakerens slede skal være i stand til å bære deltakeren. Det er anledning for deltaker å sitte på sleden under konkurransen. Sleden og pakksekken skal være stor nok til å ha plass til minimum 1 hund under sledetrekket i tillegg til obligatorisk utstyr. Sledetrekket skal ha lufteordning i h.h.t. NHFs reglement. Dette vil bli kontrollert ved start. SU anbefaler deltakerne å ta med en enkel hundepose i tilfelle en hund må fraktes i sleden.
Det er anledning til å bytte slede mot tom slede 1 gang på FJunior, F200 og F450. 2 ganger på F650. Tilhenger som blir satt inn underveis i løpet, regnes ikke som sledebytte. Tom slede byttes mot tom slede.
Hvis en slede blir ødelagt utover det som er mulig å reparere, så er det anledning til å bytte slede. Bytte skal godkjennes av TD/løpsleder/sjekkpunktansvarlig på forhånd.
Sleden skal ha refleksmarkeringer (minimum 10 cm) på begge sider av styrebøylen, som skal være godt synlig i mørket. Det skal være refleksmarkeringer på halsbåndet til lederhunden(e) eller på nakkelinen mellom leder-hundene. Deltakeren skal til enhver tid også være godt merket med refleks foran og bak på jakke.
Belegg kan sendes i depotsekk eller med utenforstående/handler-bil. Det er kun deltaker som har lov til å skifte belegg på sin slede.
Skistaver kan brukes etter Tufsingdalen for klassene F650 og F450. Deltakeren må da bringe staver med i sleden fra start. Staver kan ikke suppleres underveis. Ved stavbruk skal deltakeren utvise stort hensyn overfor andre deltakere og deres hundespann. FJunior og F200 har forbud mot bruk av staver fra start til mål.
Deltakeren skal til enhver tid ha med mat og utstyr for å klare seg i minimum 24 timer. Deltakeren skal ha med mat og fôr ut fra sjekkpunkt for de første 24 timer. Nødfôr kan ikke brukes før etter ca. 24 timer etter forlatt sjekkpunkt.
Femundløpet ved løpsleder og/eller juryen kan ta ut en deltaker for videre gjennomføring av løpet. Dette for å ivareta hundene, deltakerens og/eller arrangørens interesser og sikkerhet. Uttak av deltaker skal begrunnes i hundenes eller deltakerens sikkerhet og skikkethet til videre deltakelse.
Overtredelse av regler begått av deltaker, handler eller andre utenforstående, kan medføre diskvalifikasjon av deltaker. Om en deltaker eller noen fra dens handler-team opptrer utilbørlig overfor Femundløpets funksjonærer/frivillige, andre deltakere, media eller tilskuer, vil dette medføre diskvalifikasjon av angjeldende deltaker.
Protest skal være levert TD/jury senest én time etter målpassering. Den skal være skriftlig og begrunnet. Protestgebyr er NOK 100.
NB! Ved tvister/tolkningsspørsmål i forhold til dette regelverket og NHFs reglement, er det NIF sine lover og NHF sine regler som gjelder.
Følgende utstyr er obligatorisk og skal være i sleden fra start til mål. Det er et krav at utstyret skal være funksjonelt for å bli godkjent, slik at deltakeren er i stand til å overleve ekstreme situasjoner uansett værforhold. Utstyret kan bli kontrollert ved start, under løpet og ved målgang av arrangør/TD.
Obligatorisk utstyr som er tapt eller ødelagt kan suppleres/erstattes fra depot/handler. Utstyret må da legges fram for løpsleder, løpskoordinator (TD) eller sjekkpunktsansvarlig for å godkjenne bytte/erstatning (skal loggføres av TD).
Hundesokker, hodelykt/batterier, brennstoff til koker/primus er unntatt og kan om ønskelig erstattes fra depot.
Ikke obligatorisk utstyr som kan overleveres i depot på hvert sjekkpunkt
#####SU-note 1 Kommentarer fra sportslig utvalg angående obligatorisk utstyr
Deltakerne, og særlig førstegangsdeltakere, bør lese disse nøye. Det er viktig å være klar over at TD/løpsleder har full anledning til å godkjenne eller forkaste utstyr.
Snøspade: Denne må være av god kvalitet slik at den tåler hard og isete snø, og at den er egnet til å grave seg ned med.
Øks eller storkniv: Mange teiper “samekniven” fast på sleden. Ha likevel en kniv festet på kroppen. En storkniv eller øks bør ha ei minstelengde på 30 cm.
Førstehjelpsutstyr: Kun enkeltmannspakke holder ikke. Et minimum er plaster, sportsteip, enkeltmannspakke, gasbind og smertestillende tabletter (reseptfrie). Det anbefales at det er pakket vanntett, i for eksempel plastpose.
Ekstra klesskifte: Undertøyet skal være av den lange typen. Yttertøy som anbefales er vindtett bukse og jakke, gode sokker og fottøy som holder varmen.
Operativ vannkoker: At den er operativ betyr at du har med ut fra alle stasjoner både fyrstikker og nok rødsprit eller sprit (minst 0,5 liter for FJunior/F200/ F450 og 1 liter for F650). Fyrstikkene anbefales pakket vanntett.
Fôrskåler og fôrøse skal være med i sleden fra start. Det er ikke anledning å få dette fra handler-bil.
Viktig: Det anbefales å pakke ekstra klær, sovepose og vindsekk i vanntett emballasje.
Annet
Primusen er fjernet fra obligatorisk utstyr. Det anbefales likevel å ta med primus hvis du har med telt.
Vannkokeren er et alternativ til å varme/koke vann (smelte snø) men er et dårlig alternativ å ha i et telt.
Reparasjonsutstyr: Vi anbefaler at du har med diverse utstyr til å kunne utføre enkle reparasjoner i felt. Dette kan være multiverktøy, strips, tynt sterkt tau, sterk teip.