Ringvirksningsrapport fra Femundløpet og VM 2025

Ringvirksningsrapport fra Femundløpet og VM 2025

Femundløpet 2025 har ikke bare satt spor i snøen – men også i lokalsamfunnet, næringslivet og på verdenskartet.

En ny ringvirkningsanalyse fra Opinion viser at årets arrangement tiltrakk seg over 8500 tilreisende og bidro med mer enn 31 millioner kroner i lokal omsetning. Samtidig hadde Liverace.no hele 40 millioner sidevisninger, noe som understreker arrangementets kraftige internasjonale rekkevidde.

– Tallene bekrefter det vi kjenner på kroppen hvert år: Femundløpet er en drivkraft for Røros og hele regionen. Vi samler folk, skaper verdier og viser verden hva vi får til, sier daglig leder i Femundløpet AS, Jon Anders Kokkvoll.

En motor for lokalt næringsliv

81 prosent av de besøkende overnattet, og skapte store inntekter for hotell, utleie, restauranter og butikker. Bare overnattinger alene sto for nesten 13 millioner kroner, og nesten 90 prosent av de besøkende kjøpte mat og drikke lokalt. – Femundløpet er ikke bare et hundeløp – det er et økonomisk lokomotiv, sier Kokkvoll. – Det løfter hele lokalsamfunnet og bringer aktivitet i en viktig periode av året.

Når ut i hele Norge – og verden

Tallene viser at Femundløpet har høyere nasjonal kjennskap enn noen av de andre store arrangementene i regionen, inkludert Røros martnan og Vinterfestspill. Særlig blant folk over 60 år og blant de som bor på landsbygda er kjennskapen svært høy.
Og det stopper ikke ved kommune- eller landegrenser: Liverace.no ble besøkt over 40 millioner ganger under løpet – med trafikk fra hele verden. Den direkte dekningen gjør løpet tilgjengelig for fans, familie og tilhengere fra hele Europa, og understreker Femundløpets posisjon som en internasjonal merkevare.

– Vi treffer bredt: fra lokale ildsjeler og barnefamilier på vinterferie, til langdistanse-entusiaster i Tyskland og USA. Den digitale tilstedeværelsen forsterker alt vi gjør på bakken, sier Kokkvoll.

Folkefest med lojalitet

Over 91 prosent av de besøkende var fornøyde med årets arrangement, og 4 av 10 sier de gjerne kommer tilbake. Det gjør Femundløpet til en lojalitetsskapende begivenhet – både for publikum og regionen. – Femundløpet er blitt et symbol på samhold, mestring og nordisk vintermagi. Med solid forankring i regionen og stadig sterkere nasjonal og internasjonal synlighet, er vi klare for å vokse videre, sier Kokkvoll.

Les også: